Usługi turystyczne obejmują usługi świadczone poza miejscem zamieszkania klienta. Mogą być świadczone przed, a także w trackie podróży turystycznej np. usługi hotelowe.
Przedsiębiorstwa turystyczne można sklasyfikować następująco
- organizator turystyki – jest to przedsiębiorstwo, które samodzielnie przygotowuje i przeprowadza imprezę turystyczną,
- pośrednik turystyczny – przedsiębiorstwo turystyczne, które na zlecenie klienta zawiera umowę o świadczeniu usługi turystycznej z danym organizatorem,
- przedsiębiorstwa mieszane – łączą one usługi organizatora i pośrednika,
- agencje turystyczne – przedsiębiorstwa, które działają na rachunek określonego organizatora turystyki.
Usługi turystyczne są działalnością regulowaną, która wymaga dodatkowej rejestracji oraz spełnienia dwóch podstawowych warunków
- kwalifikacji zawodowych np. wyższe wykształcenie z turystyki
- wykup gwarancji bankowej lub ubezpieczenia na wypadek nieprzewidzianego powrotu klienta do kraju lub zwrotu kosztów za niewłaściwe wywiązanie się z usług.
Usługi turystyczne posiadają także cechy specyficzne np. sezonowość czy elastyczność, która polega na możliwości zakupu jednego składnika imprezy turystycznej lub wykupieniu całego pakietu.
Przedsiębiorstwo turystyczne jest zobowiązane do
- zamieszczenia rzetelnej i dokładnej informacji o cenach wszystkich składników wchodzących w skład imprezy turystycznej,
- na 20 dni przed realizacją przedsiębiorstwo nie może zmienić ceny,
- klient ma prawo do ubezpieczenia się od kosztów rezygnacji z imprezy turystycznej.
Obecne kierunki zmian w turystyce
- skrócenie czasu wyjazdu czyli tak zwane wypady weekendowe,
- łączenie wypoczynku z różnymi formami aktywności,
- rozwój agroturystyki.
Artykuły o ciekawych atrakcjach turystycznych znajdziesz w serwisie https://www.morzegory.pl/.